ولایت پذیری در مدرسه

مدرسه ای ولایی در پرتو تحول

یادم باشد از غرفه بازدید کنم! از لیست یاد آوری خارج کن!

سوال :

توضیحات بروشور :

"مبنای فکری: تربیت در اسلام، امری همه جانبه است، نه چند جانبه و نتیجه آن تکامل انسان در همه ابعاد. از طرفی این اتفاق بدون رعایت اصل ولایت امکان پذیر نیست. تربیت اسلامیِ انسان فقط در بستر جامعه ولایی و در سطحی کلان متصور است. مدرسه ی انسان ساز بر اساس اندیشه نبوی و ولایی، مدرسه ای است که از آن جز انسان بیرون نمیآید و در واقع کارگاهی کوچک از کارخانه بزرگِ »جامعه اسلامی« است که محور آن ولیّ خداست. انسانِ در مسیر تربیت (دانش آموز) باید در محیطی کاملا واقعی از یک جامعه اسلامی و ولایی قرار داشته باشد تا مسیر کمال را بطور صحیح بپیماید. در این محیط واقعی، امامِ مدرسه نمادی حقیقی در مقیاسی کوچک از امام جامعه اسلامی است همو که محور تربیت همه انسان ها در آن جامعه است و هر مسیری جز مسیر او منتهی به گمراهی و ضلالت است. وضع موجود: ۱.الگوی مدرسه فعلی، بر اساس طراحی طراحان آن، جامعه لیبرالیستی غرب است که خروجی آن لاجرم انسان هایی با تربیت لیبرالی و مادی گرایانه است. شاخصه های اصلی این مدرسه تکثرگرایی، منفعت محوری فردی، لذت گرایی، لیبرال دموکراسی، امانیسم در مقابل خدامحوری و در یک کلام مادی گرایی است. ۲.غربی ها در همان نظام آموزش و پرورش روزبهروز پیشرفت کردند اما... ۳.در دوره انقلاب نیز کار زیربنایی برای تحول انجام نشده است... ۴.انگیزه و توان کافی برای تحول وجود دارد، پس باید اتفاق بیفتد... ۵.خاستگاه تحول حقیقی و بنیانی، نیازهای واقعی جامعه اسلامی برای تشکیل تمدن نوین اسلامی است... وضع مطلوب: مدرسه ولایی ـ تمدنی ما، باید نمونه ای از جامعه ولایی در تمدن نوین اسلامی باشد. خدامحوری، ترویج ارزش های دینی (ایثار، روحیه کار جهادی، علم گرایی، مسؤولیت پذیری، تحرک و نشاط، زایندگی و...)، تمرین کار تشکیلاتی ولایت محور، خدمت به خلق خدا و... شاخصه هایی است که مدرسه تمدنی ما باید بر اساس آن طراحی گردد. فعالیت هایی که در چنین مدرسه ای صورت می پذیرد، برخاسته از درکی عمیق نسبت به امر تعلیم و تربیت در نگاه فراگیر اسلام ناب نسبت به انسان است. و در مرحله تطبیق نیز به برنامه هایی با همان رویکرد نیاز دارد. این مدرسه در نظام محتوایی (نرم افزار تربیت) تابع شاخصهایی از جنس تمدن نوین اسلامی است. نیروی انسانیای که در این مدرسه متولی امر انسان سازیاست هم نیرویی تمدن ساز است و در منطق تربیتی کارخانه انسان سازیِ پیامبر تعریف میشود (از مدیر تا معاونان تا کادر اجرایی تا مربیان و کادر خدماتی و...). نکاتی در راه رسیدن به وضع مطلوب: ۱. فقط با روحیه انقلابی میتوان به وضع مطلوب دست پیدا کرد ۲.برنامه ریزی آموزشی و تدوین متون آموزشی منطبق با شیوهنامه های تحول در کوتاه ترین زمان ممکن ۳.معارف انقلاب باید در همه متون آموزش و پرورش گنجانده شود تنها وظیفه و مهمترین اقدام: آماده کردن مقدّمات نرمافزاری و سختافزاری تحقق کامل سند تحول بنیادین و زمانبندی آن سهم حوزه از آموزش و پرورش: تربیت دینی معلم و تولید کتابهای دینی و کتابهای غیردینی نقش نهاد دین در تحقق این مهم: ۱.در طراحی نظری الگو ۲.در تربیت نیروی انسانی ۳.در تولید محتوای آموزشی (برنامه ریزی آموزشی) ۴.در ورود به میدان و اجرای الگو ۵.در مشاوره و راهنمایی و رصد و نظارت سؤال: چه کسی میتواند در چنین مدرسهای... - تبیین کننده، هدایتگر و تحقق بخش اهداف فوق باشد؟ - این درک عمیق از دیدگاه اسلام بر اساس اندیشه ولی در موضوع تربیت و تعلیم را داشته باشد؟ - هماهنگی نظام محتوایی مدرسه را با دیدگاه اسلام به دقت تحت نظر بگیرد؟ - برنامه های تربیتی و آموزشی را رصد کند؟ - تک تک نیروهای انسانی و روند تربیت شدن و تربیت کردن آنان را هدایت و جهت دهی کند؟ - مدرسه را در مسیر اهداف والای تعریف شده نگه داشته و به پیش ببرد؟ و اشکالات سند تحول را ترمیم کند؟ این شخص، همان امام مدرسه است. ویژگی های امام: ۱.مشرف ترین فرد در مدرسه به نظام تکاملی انسان در همه ابعاد (فقه التربیه، فقه المدرسه، فقه الاداره)؛ ۲.متقی ترین، شایسته ترین و دلسوزترین فرد برای هدایت و تربیت همه ارکان و عوامل مدرسه؛ ۳.توانمندترین فرد در حفظ و اداره مدرسه در مسیر اهداف تعریف شده. (پس یکی از وظایف اولیه امام مدرسه همان مدیریت مدرسه است) مأموریت امام مدرسه: هدایت و مدیریت مدرسه در مسیر تحول، به هدف تحقق اهداف عالی نظام اسلامی در عرصه تربیت (نظارت دقیق بر تحقق کامل سند تحول بنیادین آموزش و پرورش) وظایف: ۱.طراحی و اجرای تعالیم لازم در خلال برنامه های مناسب برای تربیت انسان موردنظر؛ (تولید محتوای دینی وغیردینی) ۲.طرح ریزی برنامه ای منسجم برای ارتباط صحیح با خانواده های دانش آموزان و مشارکت دادن آنان در تعالی تربیتی و علمی فرزندانشان؛ (تربیت نیروی انسانی) ۳.طرح ریزی برنامه ای منسجم برای نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی؛ ۴.تشکیل پرونده تکاملی برای هر انسانی که در ارتباط با مدرس ه قرار میگیرد؛ ۵.بازتعریف مابازای اسلامی اطلاعات و معارفی که در مدرسه به دانش آموزان ارائه میشود از منابع اصیل دینی؛ ۶.کمک به برگزاری کرسی های آزاداندیشی جهت دار، کلاس های داستان نویسی خلاق، اردوهای تربیتی ماجرامحور، کلاس های بازی، کاردستی و رنگ آمیزی و صدها طرح و برنامه دیگر که در پی تربیت و تکامل همه ارکان مدرسه و افرادی است که در ارتباط با مدرسه قرار گرفته و بر تربیت دانشآموزان به نوعی اثرگذارند. ویژگیهای امام مدرسه: الف ـ شاخص های عمومی: ۱.برخوردار از ایمان قوی و متخلق به اخلاق اسلامی ۲.وفادار به ارزشهای انقلابی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران بویژه اصل ولایت فقیه ۳.مؤمن به مرجعیت فکری رهبری عظیم الشأن ۴.پرسشگر، اهل فکر، خلاق، عدالت خواه، جهانی اندیش، خودباور، شجاع و ایثارگر، نظم پذیر، متعهد، مسؤولیت پذیر، تکلیف گرا و وظیفه شناس ۵.جوان و آشنا با اقتضاءات زمان و مکان ۶.آشنا با سبک زندگی اسلامی و بنیان خانواده در اسلام ۷.برخوردار از پایه حوزوی محکم و آشنایی با معارف اسلامی در حد خوب ۸.دغدغه مند و دارای سابقه فعالیت مؤثر در جبهه فرهنگی انقلاب ۹.دارای روحیه جهادی و آماده فداکاری و از خودگذشتگی در راه تحقق اهداف انقلاب اسلامی ۱۰.درک ضرورتها و لوازم کار تشکیلاتی و دارای سابقه و تجربه در این عرصه ب ـ شاخص های اختصاصی: ۱.آشنایی با مبانی تربیتی اسلام (تربیت در آیات و روایات) (مبانی سند تحول) ۲.آشنایی با فلسفه تربیت و تعلیم اسلامی (در حد عمومی) ۳.شناخت دقیق از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران و زیرنظامهای آن ۴.آشنایی با قوانین آموزش و پرورش نظام جمهوری اسلامی ۵.دارای توان مدیریتی و روحیه و شخصیت رهبری و جذب مخاطب ۶.پیگیری رهنمودها و مطالبات ولی امر مسلمین در همه زمینه ها بویژه در مسائل فرهنگی و تربیتی و آشنایی کامل با منظومه اندیشهای معظم له در موضوع آموزش و پرورش و تبعیت از آن ۷.دارای روحیه علم دوستی و ارتباط با مراکز علمی و شخصیت های علمی حوزه و دانشگاه ۸.آشنایی با الگوهای رایج آموزش و پرورش در دنیا و قدرت بررسی، آسیب شناسی و انتخاب و بکارگیری تجارب مفید ۹.قدرت رصد و تحلیل روند تربیتی و علمی در مدرسه ۱۰.اهل مطالعه کتب و مقالات تربیتی و فرهنگی بخصوص در موضوع مدرسه و مدرسه داری و آشنایی با تاریخچه مدرسه و نظام های تعلیم و تربیت در دنیا ۱۱.سابقه کار با کودکان و نوجوانان (به ویژه در محیط های آموزشی و تربیتی) ۱۲.آشنایی با روش ها و ابزارهای نوین آموزشی و تربیتی ۱۳.آشنایی با سواد رسانه ج ـ شاخص های تبلیغی ۱.درک صحیح از مدرسه و مناسبات آن (جایگاه، وظایف و شأن افراد) و توان برقراری ارتباط صحیح و اثرگذار و هدایتگرانه با همه ارکان مدرسه ۲.توان برنامه ریزی در راستای جهت دادن مدرسه به سوی درک کمالات روحی و عقلی، معنویات، تهذیب و تزکیه نفس ۳.نقش آفرینی در احیاء و ترویج شعائر دینی و اخلاق و ارزشهای انقلابی در مدرسه ۴.توان طرح ریزی برنامه ای منسجم برای ارتباط صحیح با خانواده های دانش آموزان و مشارکت دادن آنان در تعالی تربیتی و علمی فرزندانشان و نهادینه سازی سبک زندگی اسلامی ۵.برخورداری از آموزشهای مهارتی و مناسب تبلیغ دینی ۶.شناخت کافی از مختصات فرهنگی و بومی منطقه مدرسه موردنظر ۷.شناخت نیازهای دینی و معنوی دانش آموزان، خانواده ها، معلمان و کادر مدرسه ۸.آشنایی با ابزار و شیوه های نوین تبلیغی و بهره گیری از هنر و تکنولوژی در امر تبلیغ ۹.برخورداری از مهارت های لازم ارتباطی ۱۰.توجه و اهتمام به مستند سازی دانش و تجربه تبلیغی (آشنایی با شیوه های تجربه نگاری، یادداشت برداری و پژوهش) و کمک به سیستم مدیریت دانش تبلیغی و مستند سازی محتوای تبلیغی (تولید علم) ۱۱.سعه صدر، تحمل نظرات مخالف، نقدپذیری و مردم داری ۱۲.رعایت اصول شناسایی، جذب و ساماندهی اطلاعات مخاطبان ۱۳.توانمندی متناسبسازی محتوا با نیاز مخاطبان و رعایت حساسیت های زمانی و مکانی در مدارس نقاط مختلف ۱۴.اهتمام به پویایی، جریان ساز بودن و گفتمان ساز بودن محتوای تبلیغی ۱۵.برخورداری از نگاه راهبردی به مقوله تبلیغ دینی در مدارس ۱۶.توجه به تقویت رویکردهای نظارتی و کنترلی برای حفظ پیوستگی کلیه امور تبلیغی و جلوگیری از گسست مدیریتی ۱۷.اهتمام جدی به حفظ فعالیتهای تربیتی، ارزشها و سنت های اصیل و کارآمد سابق در مدرسه و تلاش برای ترمیم و بالندگی آن و کمرنگ کردن هوشمندانه سنت های ناصحیح و حذف تدریجی آن ۱۸.برخورداری از نگاه تمدنی به اسلام و زندگی و تلاش برای استقرار حیات طیبه ۱۹.اهتمام به تقویت و تعمیم فرهنگ جهاد و شهادت، ایثارگری و ولایت مداری، عدالت محوری، شایسته سالاری و... در مدرسه جایگاه امام مدرسه و ارتباط او با دیگر ارکان مدرسه: شأن امام مدرسه از همه ارکان مدرسه بالاتر و در جایگاه هدایتگری است. همه افراد نیروهای او در عمل به شش زیرنظام سند تحول در شش ساحت تربیتی هستند. بعنوان مثال «مدیر مدرسه» نیروی او در پیاده سازی «زیرنظام مدیریت و راهبری» است و... امام مدرسه با توجه به ویژگیها و توانمندیهای علمی و عملی خود، برای پیاده سازی سند تحول اختیار تام دارد. البته اجرای این طرح الزامات و موانعی دارد که در جای خود به آن پرداخته خواهد شد. تربیت امام مدرسه: فرآیند تربیت امام مدرسه، پیچیدگیها و حساسیتهای ویژهای دارد و هر کسی از این توان و شایستگی برخوردار نیست. تربیت امام مدرسه ای که بجای برپا کردن نماز جماعت یا ارائه یک صحبت، هدفش تربیت معلم و تولید کتاب درسی باشد، فقط با راهاندازی رشته تعلیم و تربیت در حوزه امکانپذیر است. امری که بحمدالله پس از گذشت سالها و با همت و درایت بزرگان حوزه علمیه بویژه مدیر دانشمند آن حضرت آیت الله اعرافی در شرف انجام است. ان شاء الله با پیمودن منطقی این مسیر در آینده نزدیک اهداف فوق محقق خواهد شد. البته نباید به راههای نیمه تمام گذشته (مانند طرح امین) با همان اهداف و کیفیت و کمیت اکتفا نمود و تنها راه ایجاد آمادگی موردنظر ولیّ جامعه اسلامی، هدف گذاری صحیح و در سطح تمدنی است. بنیاد بین المللی تمدن ولایی که بیش از ۱۷ سال در عرصه طراحی نظام آموزش و پرورش تراز تمدن اسلامی از لایه مبانی، تا تربیت نیروی انسانی موردنیاز، تا طراحی ساختاری آموزش و پرورش، تا طراحی فضای فیزیکی مدرسه و حتی تدوین کتب آموزشی تجربیات خوبی را کسب نموده است، آمادگی دارد تا در عمل به این امر زمین مانده ی ولیّ امر مسلمین کمک کار نهاد مقدس حوزه علمیه باشد."

استان

نوع ایده

شهرستان

نام مدرسه

-

نوع مدرسه

ارتباط با سند تحول

مقطع

جنسیت

موضوع

-

روایت

گالری