مدرسه؛ جامعه کوچک

مدرسه ای برای تربیت یادگیرندگان عامل

یادم باشد از غرفه بازدید کنم! از لیست یاد آوری خارج کن!

سوال :

چگونه در مدرسه یادگیری فعال و نقش آفرینی را تمرین کنیم؟

توضیحات بروشور :

مدرسه ما، محلی برای برگزاری رویدادهای نوآورانه و پیاده‌سازی روش‌های خلاقانه در آموزش است. نمونه‌ای از فعالیت‌هایمان را در ادامه نام می‌بریم: - بانک قرض‌الحسنه نمره: ایجاد بانک قرض‌الحسنه نمره، درصورت عدم کسب «خیلی خوب»، دانش‌آموز می‌تواند آن را قرض بگیرد و در قبال بازپرداخت این وام، تعداد مشخصی فعالیت و تمرین به عنوان تسویه انجام دهد. اغلب کارهای اجرایی بانک توسط بچه‌ها پیش می‌رود. پروژه آماری درس ریاضی: در ماه مبارک رمضان، با طراحی پروژه جمع‌آوری اطلاعات از نمازگران مسجد و تحلیل اطلاعات، بستر یک کار عملی و پیاده‌سازی و تحلیل عینی آموخته‌های ریاضی در فصل آمار فراهم شد. همچنین برخی دانش‌آموزان پس از تماشای بازی فوتبال نوجوانان ایران و برزیل، موظف شدند شاخص‌های فوتبالی مانند نسبت پاس سالم و xG را محاسبه کنند. تشکل همه فن حریف‌ها: بسیاری از امورات تعمیر و نگهداری وسایل مدرسه با رعایت نکات ایمنی، توسط دانش‌آموزان عضو تشکل همه‌فن‌حریف‌ها انجام می‌شود. این دانش‌آموزان داوطلبانه به تشکل می‌پیوندند و به کمک معلم کار و فن‌آوری، ابتدا آموزش‌های لازم را دیده و سپس با رعایت نکات ایمنی، مسئولیت بخشی از کارهای فنی مدرسه را می‌پذیرند. طرح دخل و خرج: دانش‌آموزان می‌توانند در زنگ‌های تفریح، محصولات خوراکی بفروشند. ازطرفی هر دانش‌آموز که در این طرح شرکت کند، با نظارت معلم اجتماعی موظف به ارائه گزارش سود و زیان خود است؛ همچنین از مالیات فروش، کمک‌هزینه‌ای برای نگهداری و پرورش پرندگان گرفته می‌شود. - مسابقات شلیک نهایی: در شلیک نهایی یا تمام کلاس پیروز می‌شوند یا همگی باهم شکست می‌خورند. در این مسابقه، دانش‌آموزان می‌توانند با حل سؤال ریاضی(آسان، متوسط یا سخت)، اجازه شلیک به سیبل مسابقه را کسب کنند و زمینه‌ساز پیروزی کل کلاس شوند. - مسابقات موشک آبی: همراه با عملیات طوفان‌الاقصی، این رویداد طراحی شد. می‌خواستیم بچه‌ها بفهمند مسیر رسیدن به افتخارات موشکی، از پشت میزهای درس شروع می‌شود. دانش‌آموزان پس از آموزش، باید موشک آبی می‌ساختند. آنها علاوه بر متراژ پرتاب موشک‌ها، در موارد دیگری مانند زیبایی و جنس کیفیت ساخت امتیاز می‌گرفتند. - عهد مطالعه و تلاوت: بچه‌ها باهم قرار می‌گذارند که طی سال، به‌‌صورت مستمر هر روز سه آیه قرآن و تعداد مشخصی صفحات کتاب بخوانند. ناظر این طرح، معلمان و خود دانش‌آموزانند. عادت به مطالعه قرآن و کتاب، بدون ایجاد انگیزه‌های بیرونی و ثبیت آن در زیست روزانه بچه‌ها، مهم‌ترین هدف این برنامه بود. - حرکت به‌سمت فارسی کاربردی: درس فارسی ظرفیت فراوانی دارد که در بستر آن می‌توان مهارت‌های ارتباطی و ذهنی‌تحلیلی دانش‌آموز را ارتقا داد. به عنوان مثال فن‌بیان، زبان بدن، خاطره‌نویسی، کتاب‌سازی، درک پیامِ محتوای رسانه‌ای یا تبلیغات در قالب فارسی کاربردی در سال گذشته اجرا شد.

استان

خراسان رضوی

نوع ایده

مدرسه ای

شهرستان

مشهد

نام مدرسه

منجی

نوع مدرسه

شهری غیر دولتی

ارتباط با سند تحول

مشارکت فعال دانش آموزان در اداره مدرسه

مقطع

ابتدایی

جنسیت

پسرانه

موضوع

-

روایت

گالری