مثلث طلایی

توجه به تعاملات هنرستان ، خانواده و جامعه/ هنرستان محور توسعه شهر / هر خانواده یک هنرستان /

یادم باشد از غرفه بازدید کنم! از لیست یاد آوری خارج کن!

سوال :

چگونه میتوان هنرستان را به جامعه و خانواده متصل نمود؟ / چگونه پیوند محکمی بین هنرستان ، خانوده و جامعه ایجاد کرد ؟

توضیحات بروشور :

داستان ما از علم به وجود یک بحران همیشگی در یک شهر کوچک شمالی که همیشه با بحرانهای اقتصادی و اجتماعی زیادی روبرو بوده و هر چند از نظر سیاسی خود را مدعی محسوب می‌کرده ،اما تا امروز این ادعا وتلاشهای دیگر متولیان شهر و استان نتوانسته بود گره ای از مشکلات اقتصادی و اجتماعی خانواده و شهر باز کند. با توجه به اینکه از آب و خاک همین جامعه بودم و آشنای کامل به ریشه ی این وضعیت کهنه شده، برآن شدیم اولین قدم متفاوت ، هرچندکوچک اما بنیادین را برای تغییرات برنامه ریزی کنیم هدف نرم و اصلی ایجاد یک تفکر بود.. تفکری که شهر وضعیت خود را بپذیرد و برای آینده ی فرزندان و شهر دست از مقاومت سنتی خود بردارد . تمرکز و تعامل هدفمند روی سه عاملی که می‌توانست با برنامه ریزی هنرستان را به اهداف خود برساند . سه وجه از یک مثلث طلایی بود هنرستان ، خانواده ، جامعه هر یک از این سه بخش به نوبه خود یاز به برنامه‌ریزی آموزش و به کارگیری ظرفیت‌ها و توانمندی‌هایشان داشت برنامه‌های در نظر گرفته شده در🔅 هنرستان در دو بخش اصلی یکی آموزش و کار روی صاحت های ششگانه ، تقویت عزت نفس و اعتماد به نفس در هنرجوها ،ایجاد و تمرین تعهد و مسئولیت پذیری، و ازاین قبیل با شعار ««انضباط احترام نظافت»» تلاش کردیم تا از انرژی و هیجانات دانش آموزان این بخش از آموزش و پرورش به نحو احسن استفاده کنیم به موازات این فعالیت‌ها آموزش و توانمندسازی معلمان بخش دیگر در تقویت آموزش و کیفیت آن بود 🔅خانواده عامل دومی که دانش آموز بعد از مدرسه بیشترین تعامل را با آن می‌گذراند، در حالی که خانواده خود بخشی از جامعه بود و از طرفی و احتمالا خود زمانی در همان مدارس تحصیل کرده بود، بنابراین همگام سازی خانواده ا اهداف برنامه‌ها و آموزش هنرستان می‌توانست از چند منظر کمک قابل توجه و اعتمادی باشه. شناسایی، آموزش و و مشاوره خانواده‌ها و آشنایی آنها با جایگاه و ارزشمندی هنرستان ، همراه نمودن خانواده‌ها در امور آموزشی و توسعه هنرستان کمک زیادی به اعتمادسازی بین خانواده مدرسه و دانش آموزان شد و بار زیادی را از دوش کادر آموزشی و اداری و انضباطی برداشتند در عین حالی که آنها توانستند سفیران خوبی برای شهرستان باشند اهداف نهایی و عالیه ی من با توجه به سابقه و وضعیت شهر در چند دهه ی گذشته ، دستیابی به یک سبک آموزشی بود که تاثیر مشخص و موثری در تغییر اقتصاد ، فرهنگ و معیشت خانواده و شهر کوچک با اقتصاد بیمار داشته باشه مثل 🔅تاکید بر نقش هنرستان بعنوان زمینه ساز فرصتهای شغلی برای فارغ التحصیلان 🔅کمک به ارتقای سطح اقتصادی و فرهنگی شهر 🔅 زمینه سازی ازدواج و کمک به جوان سازی جمعیت برای فارغ التحصیلان با مهارتهای شغلی 🔅تغییر و تصحیح نگاه جامعه به هنرستان و هنرستانی بعنوان یک دانش آموز ارزشمند توانا و موثر در مقایسه با همین تفکر نسبت به رشته های نظری 🔅 پرورش شهروندان متعد و متخصصی در حدود توانمندیهای این بخش برای جایگزینی متولیان تاکنون شهر و تغییر نگرش و پیدا شدن راهی برای خروج از بحرانهای اجتماعی و اقتصادی شهر باشند فعالیتهای در این ضمن در بخش هنرستان معطوف شد روی انضباط رفتاری و فضایی، ارتقای فضایی هنرستان با تاکید بر شایستگی هنرستان و احترام به جایگاه هنرجو 🔅آموزش های بر اساس محصول محور و پروژه محور 🔅. آموزش دبیران فنی و نظری با تاکید بر ارتقای روشهای تدریس و فن معلمی در راستای اهداف هنرستان و سند تحول و ارزشیابی ماهانه ی تدوین شده برای معلمان 🔅 کارگاه های مشاوره و روانشناختی و ایجاد پایگاه مشاوره در هنرستان برای هنرجوها و خانواده ها 🔅 هدایت و امکان استفاده ی هنرجویان از حضور در فرصتهای عملی و پروژه های فنی و علمی در داخل هنرستان و در سازمانهای بیرونی 🔅 کارگاه های خود شناسی براساس اخلاق اسلامی و الگوهای ایرانی ،اسلامی و قرآنی 🔅 تشکیل انجمن های دانش آموزی برای آموزش رفتار سازمانی در هنرستان 🔅 جذب خیرین و سرمایه‌گذاران سازنده در بهسازی و افزایش توانمندی‌های فضایی هنرستان

استان

گلستان

نوع ایده

تک تجربه(شخصی)

شهرستان

آق قلا

نام مدرسه

امام خمینی (ره)

نوع مدرسه

شهری دولتی

ارتباط با سند تحول

مقطع

هنرستان

جنسیت

پسرانه

موضوع

-

روایت

گالری