تربیت غیرکاریکاتوری

مدرسه ای با ستون های طلایی

یادم باشد از غرفه بازدید کنم! از لیست یاد آوری خارج کن!

سوال :

چگونه دانش آموزانی چندبعدی تربیت کنیم؟

توضیحات بروشور :

بسم الله الرحمن الرحیم وقتی برای اولین بار وارد مدرسه شدم و فضای بزرگ و قدیمی رنگ و رو رفته با امکانات کم و فرسوده را ورانداز می‌کردم با هر قدمی که برمی‌داشتم مثل همیشه افکار تحول و تغییر در ذهنم رژه می‌رفتند . آخر من کسی نبودم که هرگز به شرایط موجود قانع باشم چرا که به شدت معتقد بوده و هستم که همیشه می‌توان راهی برای بهتر شدن و بهتر بودن پیدا کرد حالا نوبت این مدرسه بود با جمعیتی حدود ۶۰۰ نفر و فضایی بزرگ که من این‌ها را فرصتی ارزشمند می‌دانستم ،برای انجام کاری بزرگ واثرگذار من به عنوان مدیر رسالتی عظیم به وسعت ساختن آینده‌ای روشن و درخشان برای بچه‌های سرزمینم بر دوش داشته و زاییده این اعتقادبه لطف پروردگار مهربان ، همواره طرح‌های تحول آفرین و خلاقانه بوده است . من مجری طرح‌های زیادی بوده ام : _قائمان نماز _چارت موفقیت _ لقمه سالم _جشنواره تا ثریا _مهدی یاوران ‌(سه شنبه‌های مهدوی) _ تصور دنیای بدون ریاضی ؟! _طرح خوش(خانواده وشادی ) __طرح با افتخار (حضور پررنگ پدران در مدرسه دخترانه ) _طرح رادا (روش استفاده درست از اینترنت) _اولیا معین _طرح اعجاز کلام و ... اما این بار می‌خواستم طرحی جامع و کامل ونسخه ای دربرگیرنده همه ی نیازهای اساسی دانش آموز ،خانواده ومدرسه ارائه دهم که همه طرح‌های فوق به عنوان زیرمنظومه‌های آن مورد استفاده قرار گیرند. دریافتم که شاه کلید طلایی حل مشکلات تربیتی، اجتماعی،سیاسی و حتی فیزیکی مدرسه و جامعه در گرو خط بطلان کشیدن بر تربیت تک ساحتی است که من آن را تربیت کاریکاتوری نامیدم . با دقت ، وسواس ، مطالعه ، تلاش و توکل به خداوندی که همواره یار و یاور خود می‌دانم طرح را آماده اجرا نمودم. ستون‌های طلایی زندگی عبارتند از: ۱_ کار و تلاش ۲_مطالعه و یادگیری ۳_عبادت و بندگی (معنویات) ۴_ تفریح شادی ورزش نشاط چهار ستون مهم که اگر از هر کدام از آنها غافل شده یاآن ها را نادیده انگاریم ،یقینا وبدون شک در کوتاه مدت ،میان مدت ودراز مدت باید منتظر آسیب ها وگرفتاری های ناشی از بی توجهی نسبت به آن ها باشیم .همان چیزی که متاسفانه خواسته یا ناخواسته جوامع مختلف بشری ،بشدت درگیر وگرفتار آن شده اند . با برگزاری جلسات توجیهی و غنی ،کارگروه ویژه کارکنان ،اولیا و دانش آموزان را برگزار نموده و خوشبختانه با آموزش دقیق ومستمر طی چندین جلسه ،آنان را به بازویی توانمند و علاقمند برای اجرای طرح خود تبدیل نمودم. چرا که به خوبی شاهد تلاش صادقانه ونتایج اثربخش طرح ها بودند . آری مابر تربیت کاریکاتوری خط بطلان کشیدیم ،تربیتی که آفت جان دانش آموزان مدارس و خانواده و جامعه شده بود و خروجی آن که متاسفانه همچنان در گوشه و کنار کشور دیده می‌شوند دانش آموزانی بی مسئولیت، ناتوان، خود تحقیر دارای کمترین میزان عرق ملی و مذهبی و خانواده‌هایی مضطرب نگران و شاکی از وضعیت موجود خود بله مابا آگاهی دادن وآموزش شور ، شوق ، امید ، کارآمدی و عشق به ایران و اسلام را در مدرسه و خانواده‌ها ساری و جاری کردیم. حالا همه دانش آموزان احساس کفایت ،لیاقت وشور و نشاط می‌کردند.به ایران اسلامی عشق می ورزیدند ، تقریباً همه مسئولیت‌هایی داشتند و این باعث شده بوده روز به روز اعتماد و اطمینان خانواده‌ها به مدرسه بیشتر و بیشتر شود چرا که ما خانواده را طبق سند تحول بنیادین یک فرصت ارزشمند تلقی نموده و با تلاش و کوشش وآموزش‌های مستمر(بنده مدرس آموزش خانواده هستم ) آنان را با خود همسو وهمدل نموده بودیم. مدرسه انقدر از نظر فضای فیزیکی و تربیتی تغییر کرده بود که مرتب شاهد موفقیت‌های مختلف دانش آموزان و همکاران در سطوح بین المللی ،کشوری استانی و... بودیم و بسیاری از مراسم استانی در زمینه‌های مختلف در این مدرسه برگزار می‌گردید،حالا ما حامی چهار مدرسه روستایی هم شده بودیم . سیل متقاضیان ثبت نام به مدرسه هر روز بیشتر از قبل بود تا جایی که جمعیت به ۷۶۶ نفردانش آموز رسید . ما به اولیا آموزش می‌دادیم بچه‌ها را تحت فشار قبولی تیزهوشان قرار ندهند اما در کمال تعجب بچه‌های ما اینک رقیب مدارس خاص در قبولی‌های تیزهوشان نیز شده بودند!!! بسیاری از ادارات دیگر از مدرسه ما دیدن می‌کردند و مارا مورد تشویق قرار می دادند .وبرای توضیح وآشنایی مردم با طرح به شبکه استانی کرمانشاه نیز دعوت شدم . خیلی از مدیران اجازه می‌گرفتند که از طرح‌ها، بردها و فضای مدرسه فیلم و عکس تهیه کنند و این شروع زنجیره ی یک موفقیت بزرگ بود که حالا اندیشه وآرزوی اجرای آن را نه تنها درمیهن عزیزم ایران اسلامی بلکه در دیگر کشورها را دارم. الفتا این فکرواندیشه را برایم دست یافتنی نموده واز این بابت خداوند رابسیار شاکرم وصمیمانه از دست اندرکاران آن کمال تشکر وقدردانی را می نمایم .

استان

کرمانشاه

نوع ایده

مدرسه ای

شهرستان

کرمانشاه

نام مدرسه

کانون مشاوره اقتصادی باهنر

نوع مدرسه

شهری دولتی

ارتباط با سند تحول

مقطع

ابتدایی

جنسیت

دخترانه

موضوع

-

روایت

گالری